Зміни в пенсійному забезпеченні державних службовців
З 1 травня 2016 р. набрав чинності Закон України від 10.12.2015 р. №889-VIII «Про державну службу», яким визначено право на пенсійне забезпечення державних службовців відповідно до ст. 37 Закону України від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу».
Порядок призначення таких пенсій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 р. № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб», яка застосовується починаючи з 1 травня 2016 р.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 утратив чинність Закон № 3723, крім ст. 37, що застосовується до осіб, зазначених у п. 10 і 12 цього розділу.
Пунктами 10 та 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 передбачено право державних службовців на призначення пенсії за віком відповідно до ст. 37 Закону № 3723.
Пенсії відповідно до Закону № 889 у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців (ст. 37 Закону № 3723), призначаються таким особам:
— які досягли пенсійного віку:
чоловіки — 62 років. До досягнення зазначеного віку право на призначення пенсії мають чоловіки 1955 р. народження і старші після досягнення ними такого віку: 61 року, які народилися до 31 грудня 1954 р. включно; 61 року шести місяців, які народилися з 1 січня до 31 грудня 1955 р.;
жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»;
— мають страховий стаж: чоловіки — 35 років, жінки — 30 років;
— яким не призначали пенсії відповідно до Закону № 3723;
— на день набрання чинності Законом № 889 обіймали посади державної служби та мали не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону № 3723 та актами Кабінету Міністрів України, або на день набрання чинності Законом № 889 мали не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону № 3723 та актами Кабінету Міністрів України, незалежно від факту роботи на державній службі на 1 травня 2016 р.
Приклад 1. За призначенням пенсії відповіднодо ст. 37 Закону № 3723 звернувся гр. К., який з 16 травня 2004 р. працює на посаді головного спеціаліста міністерства.
Зважаючи на те, що з 1 травня обіймана особою посада головного спеціаліста загального відділу не віднесена до посад державної служби, тобто на момент набрання чинності Законом № 889 особа не обіймала посади державної служби в державному органі, в призначенні пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 відмовлено.
Приклад 2. 18 серпня п. р., досягнувши пенсійного віку, за призначенням пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 звернулася гр. О. Згідно із записами в трудовій книжці особа працювала на посадах, віднесених до відповідних посад державної служби в період з 28 лютого 1989 до 30 березня 2012 р.
Ураховуючи той факт, що особою відпрацьовано на посадах, віднесених до відповідних посад державної служби, понад 20 років, вона має право, на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723.
Приклад 3. У серпні п. р. за призначенням пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 звернувся гр. Ж. За записами в трудовій книжці особа працювала на державній службі в період з 20 червня 2006 до 18 серпня п.р., тобто набула 10 років стажу державної служби на 20 червня 2016 р.
Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 надано право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 державним службовцям, які на день набрання чинності цим Законом (1 травня 2016 р.) обіймали посади державної служби та мали не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби.
Зважаючи на те, що на 1 травня 2016 р. гр. Ж. не мав 10 років стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, право на пенсію відповідно до ст. 37 Закону № 3723 в нього відсутнє.
Довідково. Статтею '25 Закону № 3723 визначено сім категорій посад державних службовців, залежно від яких установлювалися ранги державних службовців.
Під час визначення права особи на призначення пенсії за Законом № 889 за записами трудової книжки (в деяких випадках із долученням інших документів), слід установлювати відповідність посади, обійманої особою, посадам, визначеним ст. 25 Закону № 3723.
Основним критерієм, що визначає підстави для зарахування того чи іншого періоду роботи особи на посаді державного службовця до стажу, який дає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723, є встановлення за обійманою посадою відповідного рангу.
Пенсії по інвалідності та в разі втрати годувальника, а також пенсії державним службовцям, які не мають права на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723, призначаються за нормами Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», як передбачено ст. 90 Закону № 889.
Пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше від дати виникнення права на неї в розмірі 60% суми їхньої заробітної плати, до якої зараховуються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, — заробітної плати працюючого державного службовця відповідних посад та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої зараховуються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Під час визначення заробітку для обчислення пенсії згідно зі ст. 37 Закону № 3723 посадовий оклад та надбавки за ранг та вислугу років ураховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою обійманою посадою державної служби (або прирівняною до неї в разі відсутності в державному органі відповідних посад державної служби).
Інші виплати (крім посадового окладу, надбавок за ранг та вислугу років) ураховуються за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби поспіль перед зверненням за пенсією незалежно від перерв починаючи з 1 травня 2016 р. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається діленням загальної суми цих виплат на 60. Якщо на дату звернення за пенсією немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби починаючи з 1 травня 2016 р., середньомісячна сума таких виплат визначається діленням загальної суми таких виплат на наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. На бажання особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні.
Для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 р. на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 р. як повний місяць.
Матеріальна допомога та виплати,які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, ураховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
Особам, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, на їхнє бажання, розмір виплат (крім посадового окладу, надбавок за ранг і вислугу років) може визначатися в середніх розмірах щодо визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше від травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Разом з тим, хотілося б зупинитися на питанні проведення перерахунків пенсій, призначених відповідно до Закону України від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу».
Визначення заробітку для обчислення пенсії відповідно до ст. 371 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 р. № 3723-XII регулювалося постановою КМУ від 31.05.2000 № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії».
З 01.06.2015 р скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються відповідно до Закону № 3723 (розділ ІІІ «Прикінцевих положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 р. №213).
У зв’язку з набранням чинності Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. за № 889-VIII скасовано, зокрема, статтю 371 Закону № 3723 (пункт 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889).
Крім того, постановою КМУ від 14.09.2016 р. № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» скасовано постанову КМУ від 31.05.2000 р. № 865, якою визначався механізм перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 3723.
Враховуючи те, що Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. за № 889-VIII не передбачає проведення перерахунку пенсій, в тому числі призначених згідно із Законом № 3723, та скасовано постанову КМУ від 31.05.2000 № 865, підстави для перерахунку пенсій, який був передбачений ст. 371 Закону № 3723, відсутні.
Заступник начальника УПФУ
у Кагарлицькому районі Людмила Володимирівна Візьонок